? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, May 31, 2009

APA YANG KITA ADA???


Apabila mengenang kembali kisah sahabiah-sahabiah seperti Ummu Syuraik, yang berdakwah dari pintu ke pintu dalam fasa untuk menyebarkan akidah yang satu, sehingga walau diseksa dan dipenjara sedikit pun tidak gentar semangatnya. Zinnirah seorang sahabiah yang diseksa sehingga buta matanya namun untuk berpaling dari agama yang suci ini tidak sekali-kali. sehinggakan Allah memberikan kembali penglihatannya. Ummu Salamah mengharungi hidup yang sangat mendukacitakan, berpisah dengan anak yang masih kecil dan suami ekoran keislamannya. banyak lagi kisah-kisah sahabiah yang perlu di baca dan di bedah agar kita merasa ditakuk manakah islam yang kita anuti ini. menyoroti kisah para sahabiah jelas memperlihatkan bahawa hidup kita ini tiada apa-apa. kalau ada pun mungkin sekelumit daripada mehnah dan tribulasi yang telah dilalui oleh sahabiah bahkan lebih kecil lagi.

jika dapat kita amik hati kita dan keyakinan kita, keluarkan dari badan kita apakah yang kita boleh banggakan agaknya sebagai seorang individu yang mengaku seorang muslim????IMAN?? sejauh manakah kita memberi perhatian kepadanya. Rasanya kita lebih memikirkan tentang menu apa yang mau dimakan nanti berbandingan dengan apa iman kita mahu dihidangkan pada hari ini. solat kita hanya kita sahaja boleh merasa takat suhunya. kemanisan dalam setiap ibadah yang kita persembahkan pada Rabb kita setiap saat dan waktu, hanya kita yang merasakannya...sejuk membeku ataupun sebaliknya mahupun pertengahannya.

tidak dapat dinafikan kita kadang-kadang lebih takutkan seseorang berbanding dengan Rabb yang menjadi tuan kehidupan kita. Kalau kita takut kepada boss kita, kalau tanpanya kita masih lagi mampu makan, masih mampu tidor, qada hajat dan sebagainya. namun jika tanpa izin pencipta kita, hatta nak membuka kelopak matapun tak termampu. namun apalah daya jika hati sudah tidak terisi dengan keindahan dalam berakidah. tidak merasai kemanisan dalam memupuk iman dihati. akhirnya kita kalis dengan semua itu. solat tanpa ruh, kita tidak merasa apa-apa. bicara tanpa manfaat...itu yang terbiasa...melanggar syariat itu yg banyak...tak kisah asalkan trendy, up to date. Kenapa mesti langgar syariat baru trendy???baru stylish???kenapa??? Apa yang telah kita usahakan untuk akidah kita hari ini. jika satu masa semua ini akan kita present depan pencipta kita, tidak mahukah kita presentkan 'paperwork' yang berkualiti yang telah kita jalankan eksperiman nya......ANALISA...ANALISA...ISLAMKAH KITA...R U MUSLIM????

0 comments: