? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, June 8, 2009

Walimatul Urus


MMM..entry kali ini bukanlah jemputan kawin...kerana dikalangan adik beradik kami semuanya sudah berkeluarga. memandangkan kini dalam musim cuti sekolah maka biasanya inilah mood kawin yang mana kenduri kawin di sana sini, sampai kalau perut ni boleh bercakap...aduhai..mmg kesian kat dia..
pabila ke majlis2 begini saya terimbau kembali kenangan kami dulu. perkahwinan saya disusun oleh nakibah saya...jadinya tiada istilah cintan cintun.kami menaruh kepercayaan bulat2 kepada mas'ulah kami, dan alhamdulillah mas'ulah kami telah menjalankan amanah dgn baik sekali .hiks.berbalik semula kepada cerita asal, bukan kisah saya ingin saya kongsikan cumanya selembar kisah masyarakat yang ada dizaman kita ni. al kisah family saya ni jenis yang simple. daripada majlis kawin, hantaran mahupun maskawin...bila d other side tanya...jawapannya..tak kisah bawa jela yang mampu...alhamdulillah saya terlepas dari ujian2 bab nak kawin. tetapi yang kecohnya adalah tetangga saya... kerana nya hantaran yang murah...majlis yang simple..majlis resepsi2 sumer tu memang tak ada.tapi saya sangat berbangga kerana dalam keadaan masyarakat yg maha materialistik ini...hantaran saya sebegitu (rahsia hehehe)....natijahnya zauj saya takyah pening2 kepala...dan lepas tu kami boleh hidup aman sejahtera dan terus merencana matlamat kami berdasarkan nawaitu baitul kami didirikan.dan atas ketidak cerewetan saya dan famili dalam mengendalikan majlis kami, alhamdulillah zauj dan saya gunakan wang simpanan yang ada utk menunaikan rukun yg ke 5.syukur padaMU ya Rabb atas nikmat yang melimpah ruah ini.
berbalik kepada al kisah tetangga saya yg pada masa sama mengahwinkan jg sidaranya dengan hantaran 10k.kecoh la 5 biji kampung akan hantaran yang tinggi itu. dan dengan bangganya si emak bercerita tentang si bakal menantunya itu.ibu saya cuma menjawab "saya tak kisah, org nak terima anak saya pun saya syukur sangat dah." balas tetangga saya kembali..."kalau saya, saya tak akan bagi kawin.bukan tak laku anak kita, berpelajaran, berketurunan, orang nak murah2 sori.." (ayat saya oleh seniri) mmm itulah stigma masyarakat kita. mas kawin dan hantaran tu ibarat harga diri. kalau 100k sekalipun maskawin nya...itukah harga diri???...sungguh murah sekali...pada saya itu bukan ukurannya. harga diri kukuh terpasak dlm diri kita.tiada galang ganti nya...dipendekkan cerita baitul puterinya itu sempat bertahan kurang setahun.dan saya sangat terpaku mendengar khabar mendukakan itu.
saya bentangkan kisah ini agar dijadikan pedoman. keberkatan adalah perkara pertama kita cari apabila kita mendambakan sebuah ikatan. tanpa keberkatan apalah ertinya ikatan yang terbina. kalau pun kekal tiada seri dan cahayanya. ingatlah.posting saya sebelum ini ada tentang resepi utk mendapat berkat ini. adunlah resepi tersebut dengan sabar dan taqwa...insyaAllah anda akan memetik hasil nya yang tentunya manissss sekali....tak percaya???try tengok...suatu masa awak akan ingat al kisah saya ini...mmm

0 comments: