? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, August 11, 2009

Bahaya yang tersirat


Dari Abdullah bin Amr Sabda Rasulullah saw "Bila Parsi dan Rom ditakluki, kamu akan menjadi umat yang mana?" Kata Abdul Rahman bin Auf..Kami menjawab "menjadi umat sebagaimana yang diperintahkan Allah!" Sabda Rasulullah saw "Atau mungkin tidak demikian, di mana kamu berlumba-lumba dengan kemewahan dunia, kemudian saling iri hati, saling tak mahu mengambil tahu, saling bermusuhan atau seumpamanya".(HR Muslim)
Daripada hadis tersebut, Rasulullah SAW telah menggambarkan kepada kita satu fenomena mengenai hari depan umat Islam. Itulah mukjizat yang Allah anugerahkan kepada Rasulullah. Sejarah seterusnya telah membuktikan sabda Rasulullah itu dengan penaklukan Parsi dizaman Umar Al Khattab, langsung Rom dan Syam ketika dizaman Khulafa' Ar Rashideen. namun dengan jawapan yang jitu daripada Abdul Rahman bin Auf yang cuba meyakinkan Rasulullah SAW dengan menyatakan bahawa, mereka mampu hidup dalam keimanan melewati arus apa pun yang melanda,lapang atau sempit.
Sungguh memang benar Abdul Rahman bin Auf dan sahabat-sahabat mengotakan janji mereka, tetapi tidak generasi yang selepasnya. Bermula daripada kisah pembunuhan Khalifah Uthman bin Affan hingga hancurnya kota Baghdad menandakan runtuhnya kekuasaan Bani Abbasiyah. Kaum muslimin telah terjerumus ke dalam fitnah yang berpanjangan dan fitnah yang tersirat. Ternyata bila disoroti ternyata fitnah yang paling ketara adalah kekuasaan dan harta. Inilah bahaya-bahaya yang sentiasa mengintip dan memburu umat Islam. Sesungguhnya kemewahan dunia telah menimbulkan pelbagai penyakit sebagaimana yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tatanaafasuun (saling mementingkan diri) tatahaasaduun (saling mendengki), tatadaabaruun (saling membelakangi) dan tatabaaghoduun (saling memusuhi)).
sama-sama kita renungi putra-putri akidah...berapa banyak darah sesama muslim yang mengalir disepanjang sejarah ini. Kita ditakdirkan untuk lahir dizaman ini. Dikala manusia diambang jahili. Menikmati kehidupan dalam kealpaan yang panjang. Kemaksiatan berjalan diatas karpet merah sementara kebaikan dan kebenaran tertinggal jauh dibelakang. Kalau pun cuba diketengahkan sudah bercampur baur antara hak dan batil. Umpama pakaian batil dimake up dengan hak...Namun apa jua keadaan, niat dan apa juga wacana nya...yang hak tak akan bersama dengan yang batil...itu satu kepastian..Oleh kerana itu sama-samalah kita cuba merawat, kerana setiap dari kita pasti sekali ingin menangguk saham dalam pembinaan semula matlamat kita.Ayuhh!!!

0 comments: