? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, July 8, 2009

SELAMAT HARI LAHIR

Hari lahir....2day is my bufday..tapi semalam dah celebrate awal2 dengan my husb n anak2 coz 2day khamis my husb nak puasa...dok mencari-cari apa kah hadiah untuk diri sendiri pada tahun ni...at last malas pula nak melangkah ke shopping mall tuh. Dalam perjalanan balik saya melihat deretan pokok ala2 africa mohagany disebuah kilang padi.Tersusun dengan teliti mengikut gaya ombak.walaupun dah melebihi ketinggian atap kilang tersebut, tapi masih mengekalkan bentuk ombak yang indah. mmm....kalau sandbox tree pun cantik juga (getus hati saya)....tentunya orang yang menanam pokok tersebut mempunyai perancangan yang teliti untuk menghasilkan deretan pokok yang beralun.Kalau tak mana mungkin pokok tersebut boleh kekal beralun walau dah meninggi sebegitu rupa. Jua tentunya orang yang menanam pula memiliki ilmu bagaimana mahu merancang dan menanam supaya pokok tersebut tumbuh seperti yang dikehendaki.
itu baru bab menanam pokok. chapter nak menanam amal kat muka bumi ini pun tak kurang hebatnya juga...perlu kepada perancangan dan ilmu agar tanaman tersebut mampu dituai diakhirat kelak. Sekiranya ilmu dan perancangan tidak dimanfaatkan dengan perlaksanaan amali,justeru tidak membuahkan apa-apa hasil yang boleh dibanggakan, tak ada gunanya juga.
Rata-rata menyedari bahawa kehidupan yang dibentangkan ini cuma sekali ini sahaja. Penghujungnya tiada siapa yang dapat meneka. Sewajarnya kita senantiasa dalam keadaan bersedia kerana masa akhir satu rahsia. terusik jua kala menghitung usia...wah sudah sampai ke angka 29. kalau saiyyidatina fatimah...umur akhirnya adalah 28 tahun...namun pelbagai lembar kebaikan dirinya yang dipapar menerusi seerah kenabian. kalau mahu diceritakan memang tidak mampu sutraku mengupasnya, sebab memang tersangat banyak.apakah yang boleh aku banggakan dari amalanku????tenung2 mmm...masih terlalu fakir dan miskinnya amalan....setiap kali diri merasa keletihan dengan tugas2 rumahtangga terlintas jua kisah puteri Rasulullah ini. berkali-kali saidina Ali menyuruhnya berjumpa Rasulullah untuk meminta pembantu....barulah dia berjumpa ayahandanya. itupun dengan perasaan yang sangat malu...mmm..apalah sangat dengan kerja2 seharian kita...cuci baju..masak...semua main petik2 jer...itu pun masih tak terbuat juga....(saya la tu)
Rentetan kehidupan..tak dapat lari daripada mahu bersenang-senang...yang indah-indah...yang sedap-sedap...itulah sabda Nabi ada menyebut 'Demi Allah, tidaklah kefakiran lebih aku takutkan atas kalian, tetapi aku lebih mengkhawatirkan kalau dunia menguasai kalian, sebagaimana telah menguasai orang2 sebelum kalian, sehingga kalian saling berlumba-lumba untuk memperolehinya(HR Bukhari n Muslim). Terlalu banyak seerah yang memaparkan kisah individu yang tersadung ditinta kesenangan. Namun itu jua menjadi hambatan ramai manusia. Tanya saja siapa tamau kaya, tanya saja siapa tamau berkuasa kerana dunia hari ini dicanang dengannya. Tidak berjaya jika tidak kaya.Tidak berjaya jika tidak berkuasa. Benarkah??? bukan prejudis. Tidak salah jika hati kita mampu mengendalikannya. Jika iman kita mampu ambillah dengan kedua tangan sekalipun. Jika rasa iman kita ampuh..ambillah sebelah tangan sahaja kerana itu lebih baik bagi hati yang mengingati mati. Terpulang pada ilmu dan hikmah jua kewara'kan yang dimiliki.

sekadar coretan sifakir yang masih dalam perjalanan memperbaiki diri.allahu 'alam.

0 comments: